Dag 10– Newburyport en Walvissen

Vannacht heeft het aardig geregend, maar toen we vanochtend opstonden scheen de zon uitbundig. Het beloofde een warme dag te worden, wat goed uitkomt, omdat we whale watching op het programma hebben. We hebben de picknick tafel in de schaduw geschoven en lekker rustig ontbeten. Daarna zijn we naar Newburyport gereden, wat zo’n beetje om de hoek ligt. Daar hebben we eerst een half uurtje rondgereden om de plaatsen te zien waar we 2 jaar geleden ook al geweest zijn (zoals de scholen en het huis van kennissen waar we toen geweest zijn). Wat staan hier toch een mooie huizen! Uiteindelijk hebben we de camper in het centrum geparkeerd bij het Whale Watch gebouw en hebben we bij Starbucks een lekkere koffie gedronken. We zijn wat winkeltjes in geweest in het gezellige centrum en om één uur konden we aan boord van de Prince of Whales voor de Whale Watch trip. De boot was ongeveer half vol, dus we konden een prima plek uitzoeken op het upper deck. Toen we de haven uitgingen spotten Richard en Iris al een zeehond en na ongeveer 1½ uur varen bereikten we de plek waar de walvissen zijn (Jeffreys Ledge). Daar hebben we al gauw een uurtje rondgevaren en net toen ik dacht dat we helemaal geen walvissen zouden zien, verschenen er twee vinvissen! Dit zijn de op één na grootste dieren op aarde en zijn ongeveer 20 meter groot. Ze komen een paar keer boven om adem te halen en maken dan een diepe duik om een minuut of 5 onder te blijven. De kunst is, om ze na die 5 minuten weer te spotten. Dit lukte een paar keer prima, zodat we ze goed (en dichtbij) konden zien. Echt een geweldige ervaring om zulke dieren in het echt te zien! Daarna keerden we om en zijn we terug gevaren naar Newburyport. Toen we een kwartiertje op de terugweg waren, kwamen we als bonus nog een school Dolfijnen tegen. Volgens de bemanning gebeurt dit maar eens in de vijf trips, dus daar hadden we geluk mee. De dolfijnen vinden het erg leuk om een beetje om de boot heen te spelen en ze zwommen een tijdje met ons mee. Superleuk om te zien, vooral de meiden genoten hier van. Opeens kwam er toen mist opzetten en om een uur of 6 waren we terug in Newburyport. Al met al een zeer geslaagde trip. We hebben ons even opgefrist in de camper zijn gaan eten bij de Black Cow, een restaurant met een terras op een vlonder die de haven overkijkt. Hier hebben we twee jaar geleden ook gegeten en omdat je daar zo mooi zit, wilden we graag nog eens terug. Opnieuw prima gegeten en om een uur of acht waren we weer terug op de camping (eten in de USA duurt nooit zo lang). Wat is Newburyport toch een mooi en schattig plaatsje! In overleg met Iris en Susan hebben we besloten om een extra dagje in te lassen op deze plek en niet morgen, maar overmorgen een dagje Boston te doen. Dus morgen wordt weer een dagje relaxen, zwemmen (in het zwembad of aan het strand) en misschien wel mini-golfen.

1. Mooie verhalen, Lagerweijtjes. Ik krijg helemaal zin om zelf ook eens te gaan kijken daar ;)